Akademie Zdravé Výživy | Karolína Smutná | Zdravý životní styl, Semináře a Výživové poradenství

Rostlinné zdroje bílkovin

Bílkovina, odborně protein, je doslovným pojmenováním primární látky a základní makroživiny. Všechny tělesné tkáně vznikají z bílkovin a pro svoji funkci bílkoviny nutně potřebují. 

Základní stavební kameny bílkovin tvoří aminokyseliny, které jsou základem pro procesy a tělesné funkce probíhající v těle. 

Tvoří protilátky imunitního systému, některé z hormonů, hemoglobin v červených krvinkách a všechny enzymy.

Esenciální jsou takové, které si naše tělo neumí samo vytvořit a musíme je proto tělu zabezpečit příjmem ze stravy. Naopak neesenciální si tělo umí vytvořit samo.

Většina klasických zdrojů informací stále varuje před nedostatkem bílkovin nebo před konzumací rostlinných zdrojů bílkovin, které jsou nazývány jako „neplnohodnotné“, protože nezabezpečí příjem širokého spektra aminokyselin. Světem tedy zmítá bílkovinové šílenství a posedlost především živočišnými bílkovinami, které byly označeny jako plnohodnotné a jediné, které našemu tělu dodávají veškeré potřebné aminokyseliny.

Tyto údaje o komplexnosti aminokyselin a jejich příjmu především z živočišných zdrojů, jsou bohužel zastaralé a jsou podloženy pokusy na krysách zpočátku tohoto století.

Pokusy prokázaly, že krysám se lépe dařilo, když konzumovaly dostatek živočišných bílkovin a tak se začalo předpokládát, že tak stejně funguje i lidské tělo. Aminokyseliny potřebné pro člověka se tedy definovaly dle potřeb krys. Nové studie, které jsou provedeny modernějšími způsoby prokázaly, že téměř všechny celozrnné výrobky, obilniny, luštěniny, ořechy a semínka obsahují profily aminokyselin, které jsou potřebné pro lidský organismus. Navíc se prokázalo, že naše tělo má tzv. zásobárnu aminokyselin (aminoacid pool), která slouží k doplnění aminokyselin při jejich nedostatečném množství.

Víme velice dobře, že bílkoviny můžeme přijímat ze dvou hlavních zdrojů: z živočišných zdrojů a rostlinných. Lidé se často obrací hlavně na zdroje živočišné, ať už ze zvyku, z nevědomosti nebo z neustálé potřeby něco budovat, jelikož živočišné bílkoviny jsou tzv „anabolické povahy.

Je ale důležité zmínit, že nadměrná konzumace masa a mléčných výrobků vede k tomu, že je naše tělo silně pod vlivem tvrdé energie jang a navíc nestrávená část se v určitém podílu stává „jedovatým a hlenovitým odpadem v těle“ a přispívá k zatížení organismu, jež vede k lenosti, snížené energii a zvýšené chuti na uvolňující jinové potraviny, tedy především po cukru a alkoholu. 

Nadměrná konzumace živočišných bílkovin také vede k obezitě, srdečně – cevním onemocnění a velkému příjmu živočišných tuků a zvyšující se hladině cholesterolu v krvi.

Jsem zastáncem, že strava, kterou člověk konzumuje má být pestrá a má tělu pomáhat, ne škodit. Proto i konzumace živočišných bílkovin by měla být s rozmyslem a s důrazem na kvalitu.

Doporučuji naučit se a zařadit do svého jídelníčku i rostlinné zdroje bílkovin. 

Pokud se na ně budeme dívat po zdravotní stránce, přináší tělu velké množství vlákniny, která slouží jako potrava pro naše střevní bakterie, kvalitní komplexní sacharidy, které nás zasytí na delší dobu, spoustu vitamínů a minerálů a především nezatěžují tolik naše trávení…

ROSTLINNÉ ZDROJE BÍLKOVIN:

1) Škrobové zdroje bílkovin (bílkoviny + sacharidy)

Čočka (černá, červená, zelená, hnědá)
Fazole (adzuky, mungo, bílá, červená, černá..)
Cizrna (hummus)
Quinoa (bílá, černá, červená)
Jáhly (proso)
Amarant (laskavec)
Tofu (bio)
Tempeh (bio)
Edamame

2) Tukové zdroje bílkovin (zdravé tuky + bílkoviny)

Ořechy (mandle, kešu, para, vlašksé..)
Semínka (lněná, chia, slunečnicová, dýňová…)

3) Čistě bílkovinové zdroje

Spirulina,chlorela (řasy)
Lahůdkové droždí (bohatý zdroj vitamínu B)
Rostlinné proteiny (rýžový, hrachový, konopný…)

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Akademie Zdravé Výživy | Karolína Smutná | Zdravý životní styl, Semináře a Výživové poradenství
Akademie Zdravé Výživy | Karolína Smutná | Zdravý životní styl, Semináře a Výživové poradenství

Výživová poradkyně, lektorka, autorka a zakladatelka Akademie Zdravé Výživy.

Mohlo by Vás zajímat...