Letní poklad plný antioxidantů

V obchodě si můžeme zabalená rajčata koupit po celý rok. Všichni ale moc dobře víme, že ta chuť, konzistence ani obsah prospěšných látek se rozhodně nemůže rovnat těm sezónním, na sluníčku uzrálým rajčátkům. Pokud tedy máte možnost zakousnout se do šťavnatého rajčete rovnou ze zahrádky, které dozrálo pomocí letních slunných paprsků, honem do toho! Čeká vás nejen gurmánský zážitek ale také nálož zdraví prospěšných látek, které vaše tělo ocení stejně, jako vaše chuťové pohárky tu sladkost a šťavnatost zralého rajského jablíčka. 

Rajčata jsou velmi bohatá především na vitamin C, vitaminy skupiny B a vitamin E. Z minerálních látek je hodně zastoupen především draslík. Rajčata na sluníčku uzrálá jsou také skvělou zásobárnou mocných antioxidantů ze skupiny betakarotenů jako lutein, zeaxanthin a lykopen, které slouží pro výrobu pro nás důležitého vitaminu A. Bohatý obsah antioxidantů dělá z rajčat ideální letní superpotravinu, která zásadně podporuje naše zdraví a navíc pochází přímo z našich lokálních zahrádek.

Lykopenu jsou připisovány pozitivní účinky především při prevenci srdečně cévních onemocnění. Pomáhá totiž udržovat hladinu krevních tuků a tím i cholesterolu. Lutein se zase podílí na zdravé zraku, jelikož se ukládá v tzv. žluté skvrně v oku a tím ho chrání před poškozením světlem a vznikem šedého zákalu. Lykopen najdeme především v povrchových vrstvách rajčete, tedy těsně pod slupkou, proto se rozhodně nedoporučuje rajčata oloupat. Ztratíte tím zbytečně spoustu cenného. Zatímco obsah vitaminu C se bohužel při tepelné úpravě snižuje, lykopen reaguje přesně opačně. Tepelnou úpravou využitelnost lykopenu stoupá. Udává se, že dokonce až 5x. Syrová rajčátka jsou základ, ale v případě jejich tepelné úpravy se nemusíte bát, že o vše přijdete. 

Rajčata také podporují ledviny mimo jiné tím, že jsou lehce močopudná. Pročišťují organismus, jsou zdrojem potřebné vlákniny a díky obsahu důležitých vitamínů se podílí na péči o zdravý imunitní systém. Pro maximální využití účinných látek je vhodné rajčátka kombinovat s tukem. Proto je nezapomeňte pokapat rostlinným – třeba olivovým olejem a zabezpečit tak, že si z této letní kulaté superpotraviny vezme vaše tělo vše, co nám příroda v těchto měsících ochotně servíruje.

VYZKOUŠEJTE TENTO JEDNODUCHÝ LETNÍ RECEPT NA RAJČATOVÝ SALÁTEK S MOZZARELLOU

potřebujete

  • 2 hrsti rajčat (já použila žlutá a červená cherry rajčátka ze zahrádky)
  • mozzarella / burrata
  • mořská sůl, pepř
  • extra panenský olivový olej
  • bazalka
  • kvasový chléb

Rajčátka nakrájejte nebo jen přepulte a dejte do misky. Mozzarellu nakrájejte na menší kousky nebo ji jen natrhejte a nasypte ji na rajčátka. Pokud zvolíte pravou krémovou burratu, posunete tím salát ještě na vyšší level. Osolte mořskou solí, posypte pepřem a bohatě zalijte olivovým olejem. So salátu natrhejte pár lístku bazalky a horní částí rostlinky salát dozdobte. Pokud doma máte, polijte jemně balsamikovou redukcí a servírujte s kouskem opečeného kvasového chleba.

Dobrou chuť

Autor článku: Milovnice rajčat Karolína Smutná

Akademie Zdravé Výživy | Karolína Smutná | Zdravý životní styl, Semináře a Výživové poradenství

Výživová poradkyně, lektorka, autorka a zakladatelka Akademie zdravé výživy.

Mohlo by Vás zajímat...